Jiřičky
Ne vždy je pomoc zvířátkům náročná. Nejinak tomu bylo i u jiřiček. Jiřičkám jsme na naší škole usnadnili přípravu jejich obydlí.
Za okno jsme umístili nádobu s vlhkým blátem a o zbytek už se postarali jiřičky sami.
Čmeláčci
Na naší škole se nám daří chovat jednoho z nejužitečnějších hmyzích opilovačů. Máme pro naše čmeláky domeček a máme tak možnost jejich aktivitu pozorovat od jara až do podzimu.
Pocitový chodník
EKO novinka naší školy – POCITOVÝ CHODNÍČEK
Chodníček jsme pořídili pro zpestření venkovního prostoru a obohacení smyslových zážitků. Chodník tvoří čtyři úseky, z nichž každý nabízí jiný hmatový zážitek.
Složení jednotlivých úseků je:
Písek s jemnou frakcí 0 – 4 mm, slouží pro aklimatizaci a zahřátí kůže. Dále hrubší písek o frakci 5 – 8 mm, který dodává intenzivnější pocit a stimuluje receptory na nohou, na něj navazuje hrubší materiál o frakci 8 – 16 mm posiluje vnímání struktury a povrchu, poslední část chodníku tvoří lávové kamínky o frakci 16 – 32 mm, poskytují nejvýraznější hmatový vjem a masážní efekt a tím uzavírá celou smyslovou cestu.
Ekoaktivity naší školy ve zkratce
Ve vnitrobloku naší školy se nalézá hned několik prvků zaměřených na environmentální výchovu dětí.
Bylinková spirála obsahující různé druhy rostlin, včetně aromatických bylin, které mohou děti poznávat všemi smysly (dobromysl, šalvěj, levandule, máta, meduňka, bergénie a další, z nichž děti při různých příležitostech tvoří nápoje, koupelové soli, vonné oleje apod.).
Zajímavými herními prvky jsou rovněž vrbový oblouk, smyslový chodník a mlsouny potěší vyvýšené záhony, kde se daří především jahodám, ředkvičkám a malým rajčátkům.
Pro sledování živého hmyzu slouží dva hmyzí hotely, množství kvetoucích rostlin a keřů (šeříky, kumule Davidova, kalina, tulipány, denivky… a v neposlední řadě především hmyzí louka, kam vyséváme pravidelně nejrůznější druhy divokých, nejen kvetoucích rostlin (vlčí bob, zvonky, náprstníky, kopretiny, len, koukol, sněženky, koniklec, zlatobýl… ale i např. lopuch, fenykl nebo kopřivy), které podporují biodiverzitu drobných tvorečků v našem okolí.
Díky nim jsme již, v areálu naší školy, mohli s dětmi potkat mandelinky mátové, samotářské včely, drvodělky, různé druhy vos, motýly, včetně otakárka fenyklového, zlatohlávky a dokonce samičku nosorožíka kapucínka.
Během horkých dnů na louce fungovalo i hmyzí napajedlo využívané hojně včelami, čmeláky motýli a dalším létajícím hmyzem.
V kamenné zídce kolem bylinkové spirály žijí kromě rodinky rejsků a žab také ještěrky. Okna nad vnitroblokem obývají hojně jiřičky, které jsme se rozhodli podpořit pravidelnou dodávkou bláta na stavbu jejich hnízd.
Škola rovněž hostí momentálně tři včelíny a jeden čmelín.
Celou oázou života je potom náš školní park. Tam mohou zvídavé děti pozorovat strakapoudy, brhlíky, holuby hřivnáče, sojky, žlunu, straky, hrdličky, kalouse ušatého a mnoho dalších opeřenců. Příležitostně k nám zavítá i sova pálená. Na několika místech budovy hnízdí poštolky a z čeho máme největší radost, je čapí rodinka, která se k nám již několikátým rokem vrací, aby na našem komíně vyvedla mláďata.
Kromě nich nás těší zatím ještě zřídkavé, o to však působivější návštěvy veverek a jejich akrobatické kousky na vzrostlých stromech, sloužících rovněž k seznamování dětí s přírodou.
V parku nám rostou duby, buky, platany, javory, břízy, borovice, trnovec, akát a mnoho dalších zelených velikánů.
V zimním období podporujeme aktivní zvířátka přikrmováním hned na několika krmítkách a za všech okolností usilujeme o to, aby se děti s přírodou seznamovaly co nejvíce.
Koneckonců máloco je ve světě lidí tolik křehké a zároveň potřebné, jako právě příroda.