Ve třídě Motýlků jsou děti od 3 do 6 let, avšak jsou zde hlavně "předškoláci". Označením předškoláci myslíme děti, které příštím rokem míří do školy. Na tyto děti zvláště míří naše pozornost, jelikož se je snažíme co nejlépe připravit do školy, aby pro tyto děti nebyl vstup do školy stresujícím faktorem, ale spíše dobrodružstvím a očekáváním něčeho nového, na co se dá těšit. S dětmi tedy pracujeme velmi individuálně na základě jejich schopností, věku a tedy faktu, že dítě míří příští rok do školy.
Nejsme zastánci žádné určitě vzdělávací metody. Jsme běžná MŠ, která však z části využívá moderní výukový program Začít spolu, prvky montessori, enviromentální výuku a když je potřeba tak velmi okrajově sáhneme i na frontální výuku (byť vždy tak, že jsou děti například rozdělené na dvě poloviny a druhá polovina se věnuje centrům aktivit v rámci začít spolu).
Důležité je zmínit, že metody, náročnost práce a celkový přístup měníme i na základě dětí, se kterými aktuálně pracujeme. Nelpíme na žádné metodě, když víme, že danému dítěti nevyhovuje. Využíváme práci ve skupinách (důležité je se naučit spolupracovat), ale také samostatnou práci jedince, kdy je mu pomoc nabídnuta v případě potíží, je však veden k samostatnosti a konfrontaci s překážkou, aby ji zkusil a nakonec zvládl vyřešit sám.
Nebojíme se nazývat věci pravými jmény. V naší třídě zaznívají slova jako práce (děti jsou vedeny k pozitivnímu přístupu k práci) nebo chyba. Děti učíme, že chyba se může stát, je potřeba ji přijmout a poučit se z ní, ne ji ignorovat. Dokázat identifikovat, proč vznikla a co udělat příště jinak, aby byla chyba menší nebo nenastala. U nás je tedy zcela běžné, že děti se snaží zhodnotit svou práci, chování či názory. Tento postup je důležitý k naučení se sebereflexe, posílení sebevědomí, komunikace a mnoha dalších oblastí, které zejména před nástupem do školy by mělo dítě zvládat.
ZAČÍT SPOLU (CENTRA AKTIVIT)
Program využívá projektového učení, integrovanou tematickou výuku a podnětné prostředí ve třídě. Prosazuje a umožňuje inkluzi dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (děti s poruchami učení, děti s postižením, děti mimořádně nadané či děti z etnických menšin). Pro program Začít spolu je typický individuální přístup, který zohledňuje schopnosti, znalosti a zájmy dítěte. Děti dostávají možnost volby takových úkolů, na které stačí. S touto svobodou volby je však spojena také odpovědnost za splnění daného úkolu.
Cíle programu
rozvíjet u žáků schopnost celoživotního vzdělávání,
- vytvořit výukové prostředí, které je založeno na vzájemném respektu a demokratických principech,
- zajistit stále se rozvíjející spojení s praxí,
- zajistit, aby všechny děti získaly teoretické, umělecké, etické a praktické dovednosti k tomu, aby se mohly úspěšně zapojit do demokratické společnosti
Ilustrační fotografie center aktivit (začít spolu) z naší MŠ
MONTESSORI
Pojem tvořivost je pro pedagogiku Montessori stěžejní. Děti jsou přirozeně kreativní a pracují se spontánní tvořivostí. Tak si vlastně formují svoji osobnost, aniž by o tom věděly nebo se o to vědomě snažily. Jedním z druhů spontánní tvořivosti je opakování jedné činnosti podle stejného vzoru tak dlouho, dokud není s jejím výsledkem spokojené. Osvojuje si tak nové dovednosti a snaží se o jejich zdokonalování.
Dalším druhem je postupný přechod od známého k neznámému. Děti tedy nejdříve pracují s konkrétními předměty a dělají takové činnosti, které jsou obvyklé v běžném životě. Poté teprve přecházejí ke složitějším činnostem, k práci s abstraktními pojmy a podobně. K dalším myšlenkám Marie Montessori patří, že pokud má dítě dostatek prostoru pro svou svobodnou činnosti, pak je tvořivé. Každé dítě má energii a touhu pro to, aby mohlo svobodně tvořit. Tvořivost dokáže projevit ve všech oblastech své činnosti. Pokud ale činnost dítěte jakýmkoliv způsobem omezíme či usměrníme, jeho schopnost tvořit se začne vytrácet a může se dokonce projevit odmítání této činnosti nebo pasivita. Dětství je tvůrčím obdobím při stavbě „sebe sama“. Tomuto období je třeba věnovat náležitou pozornost. Montessori předpokládá, že v dítěti je tvořivá energie, na kterou působí vnější svět a tím se utváří vlastní osobní duševní svět dítěte.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝUKA A PRÁCE NA ZAHRÁDCE
Ve stručném shrnutí envriomentální výchova/výuka znamená učení se v souladu s přírodou. Je to učení se o životním prostředí a hlavně vnímání přírody kolem sebe. V naší školce to znamená, že nejen, že se o přírodě učíme, ale využíváme i přírodních prvků ke vzdělávání. To se prolíná do různých center (nabírání pinzetou slunečnicových semínek - rozvoj jemné motoriky, počítání šišek - rozvoj matematických dovedností nebo využívání těchto přírodnin při výtvarné výchově).
K úplné systematičnosti a provázanosti enviromentálního výuky nám slouží zahrádka, kde se děti spolu s pedagogy starají, pěstují a poté sklízejí naši školkovou úrodu. Na zahrádce mají kolem sebe i různé byliny a květiny, což dává příležitost poznat vůně a možnost rozšíření obzoru o léčivosti bylin, o kterých si povídáme. Díky hmyzímu domečku, květinám a možnosti vrtat se v hlíně, mají děti možnost být v interakci i s hmyzím světem a v praxi vidět to, o čem si povídáme, k čemuž dětem slouží i speciální vybavení do terénu, které využíváme i při pátečních výletech.
Ilustrační fotografie enviromentální výuky v naší školce
Jak bylo zmíněno v úvodu, nejsme školka zaměřená na určitý směr. Nejsme zastánci zcela jednoho směru. Vybrali jsme si tzv. "ze všeho trochu" a přizpůsobili to našim možnostem, prostorám a hlavně dětem. Tedy veškeré směry, na které se odkazujeme a které zde popisujeme nesedí zcela na naši práci, ale základní myšlenku, principy atd. z těchto směrů čerpáme.
Během každého týdne (pokud možno) jsou u nás některé dny v týdnu motivačně zaměřené. Úterý jsou zaměřená na cvičení se zvířátky (v rámci projektu Cvičíme se Sokolem), Středy jsou tzv. pohádkové středy, kdy je den motivovaný pohádkou. Děti se skrze ni vzdělávají, dramatizují, prožívají a učí se skrze ni poznávat a zpracovávat emoce. Na závěr týdne nás pak čeká Kouzelný pátek, kdy jedeme na výlet, pokud možno motivačně zaměřený na téma, kterému jsme se věnovali celý týden.
V neposlední řadě jsme rádi, že spolupracujeme i s Vámi - rodiči! Velmi přínosné je, když např. v rámci probírání tématu povolání, k nám přijde povídat tatínek/maminka o své práci. Především jejich dítě je obohaceno o skvělý zážitek, nicméně i pro ostatní děti je to velmi silný moment. Možností spolupráce je ale celá řada, která se odvíjí od Vašich možností. V minulých letech k nám přijela sanitka, byli jsme pozváni na farmu a nebo nám rodiče nosí předměty, ze kterých se dá tvořit (jsou to různé kartony, papíry, zátky od vína atd. - z toho všeho opravdu lze tvořit. Jednou až dvakrát ročně také pořádáme školkovou brigádu, kde trochu vylepšíme a udržujeme školkovou zahradu.
V úterý chodíme cvičit do tělocvičny ve škole (dle harmonogramu ZŠ - pokud není volno, cvičíme venku či ve školce), jsme součástí projektu Cvičíme se sokolem, který využívá metodický sešit, kde si s dětmi zaznamenáváme, co jsme se naučili a také nás vedou při cvičení pohádkové postavy. Hlavní výhodou tohoto projektu je procvičení a učení se všech pohybových vzorců, které by děti měly zvládat v předškolním věku. Pro většinu dětí je to pohyb, který se velmi rychle naučí a zautomatizují. Děti tak mají správný pohybový vzorec, který jim může, při správném dalším rozvoji, přetrvat až do dospělosti. Za nabídku Sokola jsme velice vděčni, zvláště v dnešní době je potřeba věnovat zvýšenou pozornost pohybovým činnostem a hlavně pozitivnímu vztahu k pohybu či sportu.
Pohádková středa není náhodou uprostřed týdne. Je to takový střed, který se nese v klidnějším duchu (ačkoliv kdo naši práci zná, tak ví, že to neznamená, že by nabídka činností se snížila - spíše naopak). Je to den, kdy se děti zaposlouchají nebo rovnou zažijí pohádku, se kterou dále pracujeme. Pohádka nám v tomto dni slouží hlavně na prožití a následné identifikaci emocí. Na pohádkách je možné krásně ukázat sociální chování, vztahy a také následky rozhodnutí. To nám pomáhá nejen ke správnému pojmenování emocí, ale také při upevňování pravidel zde v MŠ. Dramatická výchova je také způsob, jak si zkusit prožít i negativní emoci nebo emoci, kterou dítě nezažilo v bezpečném prostředí v rámci své "role". V rámci pohádkové středy pracujeme s divadelním představením dětí, využití prstových nebo klasických maňásků či případně i hraček, které chtějí využít. K Dispozici máme divadlo (centrum v rámci začít spolu) nebo i přenosné látkové divadlo, které po nacvičení se dá upevnit ve dveřích v ložnici, takže se pohodlně usadí všechny děti jako publikum.
Kouzelný pátek je den, kdy děti posilují nejen své nohy, ale i širší poznání, protože nejlepším pedagogickým prostředkem je přímý kontakt s probíraným tématem (využití všech smyslů). Zároveň zde posilují sociální chování, je zde větší možnost a prostor, ve kterém si děti mohou sdílet své zážitky, spontánně si popovídat u svačiny venku. Nachází se zde i více času na spontánní hry v novém prostředí, kde toho opět poznají více nového.
V rámci dobrovolného výběru kroužků nám oznámíte na schůzkách nebo poté osobně, o který kroužek byste měli pro dítě zájem (do aktuálního termínu). Na výběr máte z:
Spolupráce s rodiči je pro nás velmi důležitá. Nabízíme rodičům řešení konfliktů, starostí nebo i radostí během celého roku. Pokud je to však nějaká záležitost, která je potřeba probrat více podrobně, doporučujeme si domluvit konzultace, kdy jsme přítomni oba dva. Konzultační tabulku nabízíme vždy na jaře z důvodu předškolních dětí, které míří do školy, kde rodičům sdělíme své názory, kde je potřeba posílit nějaké dovednosti, kde naopak dovednosti dítěte jsou na dobré úrovni a poté říkáme náš názor na případný odklad školní docházky (je to pouze názor na základě zkušeností z pozorování dítěte ve školce, doporučení dává vždy příslušné odborné pracoviště). Během celého roku si však můžete domluvit individuální konzultaci, když si budete myslet, že dítě něco nezvládá, jak by mělo a vy byste jako rodiče chtěli třeba poradit, jak s dítětem doma pracovat nebo když třeba jen chcete vědět, jak na tom dítě je.
Jak je již zmíněno výše, můžete se účastnit na vzdělávání Vašeho dítěte. Pokud pracujete v zaměstnání, které je pro děti v předškolním věku uchopitelné (nebo ho dokážete vysvětlit, aby bylo pro děti přehledné), můžete dětem něco popovídat, zahrát motivační hru, donést názorné předměty. Celé to nemusí trvat dlouho, děti v předškolním věku ještě nevydrží držet pozornost jak školáci, takže hlavně aby to bylo srozumitelné úměrně věku, názorné a s radostí! Jiné, další, možnosti jsou na vás. Pokud pracujete v místě, kde je možné se dopravit MHD a pro děti to bude zajímavé, můžeme se domluvit, že vás navštívíme a vy nám povíte zajímavosti a provedete nás daným místem. V minulosti jsme tak navštívili Pedagogickou fakultu a její dílny, kdy si děti vytvářely výrobek.
Pokud nás napadne nějaký skvělý inovativní krok na naší zahradě nebo je potřeba zahrádka trochu upravit, tak uspořádáme brigádu a Vás - rodiče - srdečně zveme a prosíme k tomu, abyste nám pomohli. Jelikož náš čas i možnosti jsou omezené, ne vždy to dokážeme jen vlastními silami, ale společně s Vámi je to veselejší a mnohem jednodušší. Během let jsme tak společně vytvořili spousty nových koutků, prvků, vyvýšených záhonů, skákacích panáků, auto s volantem a mnoho a mnoho dalšího, což by mnohdy nevzniklo díky rodičům a jejich práci. Častokrát zapůjčili i vhodné nástroje, takže opravdu jim za mnohé vděčíme, jelikož díky tomu z toho mohou čerpat další a další děti.
Naše práce vychází ze Třídního vzdělávacího programu (TVP), který je zpracován na základě školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (ŠVP PV), u kterého je nosný kámen Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání RVP PV.
Třídní vzdělávací program (TVP)
Stručně řečeno je zde obsažen celý výchovně-vzdělávací plán na celý rok. Důležité je zmínit, že je to tzv. "živý" dokument, tedy upravujeme ho na základě potřeby dětí, prostor, změn během roku atd. Není tedy důležité ho vždy splnit do puntíku, pokud zjistíme, že je potřeba se něčemu věnovat více či méně.
Celý rok nás budou provázet skřítci, kdy budou zakomponováni v TVP. Výběr tohoto tématu je z důvodu kolektivu menších dětí, skřítci budou dětem pomáhat zvládat prvotní adaptaci, těžší úkoly, emoce, sociální chování, znalost pravidel, slušného chování a.... a dále si to necháme pro sebe, aby děti měly také nějaké překvapení :-)
Každý týden v pátek nahráváme fotografie na portál Rajče. Doporučujeme si ho prohlédnout. Při prohlížení je dobré s dítětem mluvit o daných činnostech, práci, vrstevnících okolo atd.
Heslo na vyžádání u pedagogů.
Odkaz na rajče zde: https://motylci2013.rajce.idnes.cz/
Doporučujeme stáhnout si aplikaci pro snadnější prohlížení.
A na závěr se můžete podívat ↓ na vybrané fotografie. Na některých můžete vidět, že i děti pomáhají s udržováním naší školky. Jsou přeci její součástí. Není se pak čemu divit, když jsou šťastní, že právě tady pomáhali oni, nebo že se učily, jak se dělá beton, sází květiny a zelenina....
Plánujeme pro vás akce s předstihem. Na tomto místě je vždy spolehlivě najdete.